Klassen som drivkraft
En föreläsning om hur du skapar framgångsrika klasser
Dagens pedagoger ställs inför allt större utmaningar. Allt fler arbetsuppgifter än bara undervisning har tillkommit och skolans roll som ”social uppfostrare” har blivit tydligare. Hur får vi detta att gå ihop?
Hur kan vi som pedagoger få vårt uppdrag att fungera (skapa förutsättningar
för inlärning och främja varje elevs individuella utveckling) samtidigt som jag får gruppen att fungera med trygghet och tillit.
I skolans verklighet finns det många klasser, grupper eller delar av grupper
som fungerar som ett ”sänke” dvs att man inte ger varandra den chansen eller trygghet en för att våga ”testa sin tanke”.
I rapportering om skolan är det ofta konflikter kring arbetsro i klassrummet, arbetsbelastning och ledarskap som diskuteras.
Vi vet att trygga klassrum, bra pedagoger och engagerade föräldrar är viktiga faktorer för elevers
kunskapsutveckling.
Att kunna hantera klasser och
grupper är en viktig del i ledarskapet, men inte alltid så enkel. Det gäller att
elever och lärare inte skapar ”förlorare” runt sig eller själva blir ”förlorare” beroende på hur klassen/gruppen fungerar och beter sig.
En rätt hanterad klass eller grupp stärker både kunskapsutvecklingen och individens sociala
utveckling starkt.
Hur gör vi för att skapa den klass där eleven stärker sitt lärande och
utvecklar självförtroende och självkänsla med hjälp av varandra i gruppen? Hur utvecklar vi kompetenser hos individer och grupper som i sin tur skapar en inre kraft i gruppen som påverkar och driver på lärandet hos den enskilda eleven i positiv riktning?
Med rätt kunskap och rätt redskap kan alla pedagoger eller vuxna i skolan
bidra till en bättre drivkraft i de klasser och grupper där man är delaktig.
Föreläsningen ger kunskaper, kompetenser och diskuterar beteenden som behövs för att skapa en positiv drivkraft i klassen, vilket optimerar elevens individuella kunskapsutveckling. Föreläsningen innehåller många praktiska
tips och idéer.
Föreläsningen fokuserar på:
- konflikthantering - stärker ditt ledarskap i klassrummet.
- utveckling av självkänslan hos elever - en väg att nå målet.
- gruppstärkande arbete
- samverkan med föräldrar - så får vi mer aktiva och intresserade föräldrar
Detta är alla viktiga framgångsfaktorer för att elever ska lyckas i skolan och med sig själva.
Om Håkan Linde
Håkan är utbildad lärare, mental tränare, hälsopedagog och jobbar
idag både inom universitet och grundskola. Han har under sina år som lärare och utbildare skapat sig en lång och rik erfarenhet kring konflikter i skolan,gruppdynamik och coachning. Kunskap inom konflikthantering är välbehövlig för oss alla och blir mer och mer viktig i det tempostarka och kravfyllda samhälle vi lever i.
Han har sedan mitten av 90-talet jobbat med att skapa framgångsrika grupper, teambuilding, stress- och konflikthantering och har under många år varit en mycket uppskattad föreläsare och flitigt anlitad för utbildningsdagar både inom skolan och privata företag där återkommande utbildningsdagar varit en önskan hos deltagarna.
Välkomna!