Hjärna, gener och j-ar anamma – hur barn lär
Ny bok - Ny föreläsning!
Debattartikel i DI 2017-04-21
"Värdeord som flit, uthållighet, respekt, träning till hårt arbete genom motstånd, fostran för livet, starka normer", förekommer inte i skollagen. Svenska elever kommer ut som sämst i västvärlden ifråga om den för studieresultat avgörande faktorn "grit".
Torkel Klingberg är professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska Institutet. Hans forskning om barns utveckling och träning av hjärnan befinner sig i den internationella frontlinjen. På Natur & Kultur har han tidigare gett ut Den översvämmade hjärnan – en bok om arbetsminne, IQ och den stigande informationsfloden (2007) samt Den lärande hjärnan – hur barnets minne och inlärning utvecklas (2011).
Video från Svenska Dagbladet som utvecklar vad som menas med "GRIT" eller Jävlar anamm
Hjärna, gener och jävlar anamma – hur barn lär
Förståelse för matematik och läsning är inget människor föds med. Det krävs många år av träning innan barn kan räkna och läsa flytande. I samspel mellan gener och miljö omformas barnets hjärna och gör plats för de nya kunskaperna.
En del lär sig snabbt medan andra behöver längre tid på sig och kanske dubbelt så mycket övning – och jävlar anamma – för att nå sina mål. Barn är inte bra eller dåliga, de är snabba eller långsamma på att lära. Med andra ord kan vi kompensera snabbhet med mer tid!
Den här föreläsningen lyfter fram betydelsen av kognitiv träning för att alla barn ska lära sig läsa och räkna på en tillräcklig nivå. Vi får fascinerande inblickar i ny forskning som bland annat visar att intensiv, digitaliserad träning på matematik kan öka sexåringars kunskapsnivåer med upp till 15 %.
I föreläsningen beskrivs också olika typer av motivation. Fungerar belöningar? Vilken roll spelar intresse och tron på att kunna förändras? En form av motivation som har visat sig vara särskilt viktig för att nå sina utvecklingsmål är »grit«, ett slags »jävlar anamma«. Barn behöver ett eget driv för att inte ge upp när de stöter på motgångar.
Fakta. Tre råd - Så kan man underlätta sitt barns inlärning
Informera om att hjärnan är plastisk och kan påverkas med hjälp av ansträngning. Man måste träna!
Ge barnet omedelbar återkoppling på sina insatser, både positiv och negativ. Kravlöshet är inte bra
Försök få barnet förstå att allt inte kan vara skojigt i stunden, utan att det finns en högre målsättning med kunskaper och färdigheter.
Citat av Torkel Klingberg
"Undervisning bör inte utsättas för politiska modenycker utan vila på vetenskaplig grund."
”Genetiska faktorer spelar in, men det är möjligt att påverka sina förmågor genom träning. Hjärnan är formbar, det är en viktig kunskap."
Om boken: Vi behöver lära oss att upptäcka och respektera barns olikheter för att kunna hjälpa dem att utvecklas till sin bästa potential. En bok för varje förälder och varje lärare - Åsa Nilsonne, psykiater, professor i medicinsk psykologi
"Fängslande och lärorik, ger inga förenklade svar" - Per Kornhall, författare konsult i skolfrågor
Publikröster:
"Bra tydlig informativ" " Gav mycket att stå på" "Tydligt att träning ger resultat."
" Barn är inte bra eller dåliga, de är snabba eller långsamma på att lära"- Den meningen tar jag med mig!