Detta är en grundkurs på 4 tillfällen (15/1, 22/1, 29/1 och 5/2) om samverkan mellan kognition, affektion och relation.
Utbildningen belyser teoretiska utgångspunkter såsom biosocial teori, dialektiskt förhållningssätt, Collaborative & Proactive Solutions (CPS), lågaffektiva teorier och förhållningssätt.
Kognitiva och affektiva förmågor påverkar våra förutsättningar att skapa och upprätthålla relationer. Personer med kognitiva och affektiva funktionsskillnader uppvisar ofta ett relationsutmanande beteende. Om omgivningen inte har förståelse för orsakerna bakom deras beteende och kunskap om hur detta påverkar samspel, riskerar personer med relationsutmanande beteende att exkluderas.
Följande områden tas upp under utbildningen:
- Kognitiva och affektiva funktioner.
- Relationer mellan kognition, affektion och relation.
- Tekniker för att kartlägga och förstå affektpåslag och känsloreaktioner.
- Tekniker för att bemöta personer i hög affekt och stress.
- Tekniker för att i samtal hjälpa personer att benämna och sätta ord på känslor.
- Tekniker för att möjliggöra inkludering.
Efter avslutad utbildning ska deltagaren ha utvecklat grundläggande teoretisk kunskap om kognitiva och affektiva funktionsskillnader, tekniker för att kartlägga kognitiva och affektiva svårigheter, samt verktyg för att bemöta personer i hög affekt och tekniker för att benämna känslor.
Målgrupp: Utbildningen riktar sig främst till personal som möter barn, ungdomar och unga vuxna i olika verksamheter som förskola, skola, HVB hem och LSS, men övriga med intresse för området är också välkomna att delta.
Nåkkve Balldin är socionom med gedigen erfarenhet av att arbeta med personer med neuropsykiatriska funktionshinder inom olika verksamhetsformer. Han har också erfarenhet av behandlingsarbete i familjer inom vilka någon eller några har neuropsykiatriska diagnoser. Han arbetar för närvarande som utbildare, föreläsare och handledare.
Paus med kaffe/te och smörgås ingår.