
Detta är en utbildning på 4 tillfällen, 23/1, 6/2, 6/3 och 13/3 2019 kl. 16.00–19.00
Grundläggande kunskap om vad autism och ADHD innebär och på vilka sätt det får konsekvenser för sättet att förstå och bemöta barnen/eleverna.
I grupper med många barn uppstår ibland konflikter och svåra situationer. Hur kan dessa situationer förebyggas och hanteras? Vad innebär det att arbeta utifrån ett lågaffektivt bemötande?
Hur kan barnet/eleven bli delaktig i kartläggning, undervisning och samspel?
Hur kan lärmiljön utformas för att underlätta för barnen/eleverna? Hur kan information och instruktioner tydliggöras och synliggöras? Vad är viktigt att tänka på i undervisningen? Hur kan tillvaron göras meningsfull, begriplig och hanterbar?
Mellan tillfällena får deltagarna hemuppgifter att göra och ta med sig till nästa tillfälle. Vid varje tillfälle varvas föreläsning, diskussion och reflektion.
Ulrika Aspeflo är logoped och författare till böckerna Barn som väcker funderingar (Gerland, Aspeflo), Aspeflo om Autism och För alla i skolan. Hon arbetar deltid som specialpedagog på en F-6 skola och övrig tid som föreläsare. Ulrika medverkar i NPF-podden.