Vi måste anpassa vårt sätt att möta och samtala och skapa förutsättningar för ett bra möte och
samtalsklimat. I den här föreläsningen delger föreläsaren sina erfarenheter av hur anpassningar i
bemötande, samtalstekniker, platser och former för samtal kan bidra till detta. Exempel kopplas till
fallbeskrivningar. Innehållet i den här föreläsningen utgår från autismspektrumtillstånd och ADHD
men kan också gälla för personer med andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
Många av de personer som vi möter har bristande kommunikativa förmågor och samspelssvårigheter och/eller svårigheter att behålla uppmärksamhet
och fokus i samtal.
Föreläsningen tar bland annat upp:
- En genomgång av hur olika kognitiva och affektiva funktioner påverkar förmågor i samtal och möten. Vem möter jag? Om kartläggning av individuella förutsättningar för samtal.
- Sammanhangsmarkeringens betydelse för möten – Vem är du? Vem är jag? Vad ska vi göra? Varför ska vi göra det? Vad är egenvinsten med det?
- Var och hur sker bästa mötet? Om samtalstekniker, strukturer och former för samtal.
- Tala är silver – visualisera är guld! Om visuella hjälpmedel som ökar möjligheterna att nå fram med och få information och många exempel ges på användningen av visualisering i samtal.
- Hur kan vi arbeta med stressreducering och strategier för problemlösning?
- Vad skapar motivation och hur kan samtal bidra till ökad känsla av begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet.
Målgrupp
Personal (inom kommunal, privat
eller landstingsverksamhet) som i sitt arbete kommer i kontakt med ungdomar/vuxna med autism, utvecklingsstörning eller Aspergers
syndrom. Chefer i nämnda verksamheter.
Personer med autismspektrumtillstånd.
Anhöriga/närstående.
Nåkkve Balldin är socionom, med lång erfarenhet av att arbeta med personer
med neuropsykiatriska funktionshinder inom olika sorts verksamheter.
Nåkkve har också lång erfarenhet av behandlingsarbete i familjer där det finns neuropsykiatriska diagnoser. Nåkkve arbetar nu med råd och stöd till individer och familjer samt som utbildare, föreläsare och handleda.