Att undervisa elever med Asperger och ADHD framgångsrikt
- Konkreta arbetssätt för att nå alla elever i ETT klassrum!
Ta del av vår framgångsrika metod att nå alla elever - trots olika förutsättningar och diagnoser!
Vi vill sprida kunskap om olika pedagogiska verktyg och tillvägagångssätt som förbättrar, förenklar och gör vardagen meningsfull. Vi har utarbetat en framgångsrik metod att nå alla elever trots olika förutsättningar och diagnoser!
Har du någonsin känt dig otillräcklig i ett klassrum där elever med olika diagnoser inom autismspektum befinner sig? Känner du att du kan bemöta dem på rätt sätt? Har du de rätta verktygen för att nå alla elever i gruppen?
Målgrupp: Grundskola, gymnasium
Föreläsare: Sara Hesslid och Caroline Kelly, är i grunden legitimerade gymnasielärare inom svenska, engelska och samhällskunskap. De arbetar på en kommunal skola med elever inom Autismspektrumdiagnos sedan ett antal år och har parallellt med detta vidareutbildat sig inom ADHD, autism och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
"Att arbeta med människor har alltid varit en stor passion för oss och hur vi kan hjälpa olika individer att nå sina mål utifrån sina förutsättningar är en daglig utmaning som vi med stor energi och glädje tar oss an."
Sara och Caroline berättar:
Idén till att föreläsa föddes då vi fick en förfrågan från några kollegor vid en annan skola om vi kunde komma och föreläsa om det forskningsarbete om inlärningsmetoder för elever inom ASD som vi har gjort tillsammans med specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet. Ett forskningsarbete som vi även presenterat vid Lärarnas Forskningskonferens hösten 2016. Denna förfrågan ledde till ytterligare en och ytterligare en och genom all positiv återkoppling förstod vi att det finns ett enormt behov av den kunskap vi har.
Metod:
Vår undervisning är uppbyggd genom gedigen erfarenhet av att arbeta med ungdomar med olika diagnoser där vi bland annat har forskat kring hur lässtrategier kan hjälpa dessa ungdomar att utveckla sitt reflekterande läsande. Genom vår pedagogik och olika verktyg (såsom bedömningsmallar, steg för steg guider etc.) som vi har tagit fram arbetar vi med att nå alla elever i ett klassrum, oavsett diagnos och klasstorlek.
Inlärning skiljer sig enormt för elever med olika diagnoser och hur de kan ta till sig information. Om eleven under hela sin skolgång fått extra stöd, knappt något stöd, gått i en liten grupp eller gått i en stor grupp kan leda till olika typer av inlärningsförmågor och hur eleven anpassar sig till olika situationer.
Vi tror, att dessa pedagogiska verktyg som vi arbetat fram kan erbjuda främst lärare, men även föräldrar och elever, vägledning som förbättrar, förenklar och gör vardagen meningsfull – för de som har diagnos eller de, som på ett eller annat sätt, har daglig kontakt med ungdomar diagnostiserade inom ASD, främst inom skolan.
Vi hoppas kunna sprida kunskap om olika pedagogiska verktyg och tillvägagångssätt för att hjälpa lärare att nå alla elever i sin undervisning. Det är genom ett kollegialt lärande som vi kan utveckla vårt lärande, men också minska den redan tunga arbetsbörda som alla lärare har. Det finns ingen anledning att uppfinna hjulet igen - vi vill gärna dela med oss av våra erfarenheter som vi skaffat oss genom vårt dagliga arbete och vi hoppas att du/ni vill lära dig/er mer om detta.
Kommentarer från våra föreläsningar:
“Bra föreläsning”
“Tack för att ni äntligen har rett ut dessa begrepp för mig”
“Mycket intressant och bra innehåll”
“Väldigt intressant forskning som jag själv ska prova”
“Tyckte mycket om era mallar och kommer definitivt att kopiera dessa :)”
“Min kollega tvingade med mig- något jag inte ångrar. Toppen med goda råd i denna djungel”
Slutar: 06 / Maj. 2019 20:30
Stockholm
Meddelas senare
Att undervisa elever med Asperger och ADHD framgångsrikt
Arrangemanget är inställt
Tyvärr har vi ställt in arrangemanget.